OntsnappingsHelden?

with 1 reactie
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Hoe een warme werkweek op een originele, leuke en uitdagende manier afsluiten? “Laten we een escape-game doen” opperde de Heldin vorige vrijdag, en zoals altijd wanneer ze een geniaal idee heeft, geschiedde haar wil.

Voor diegenen die niet weten wat een escape game precies is en te lui zijn om te googelen, ziehier een verkorte Wikipedia uitleg: “Een escape game is een interactief spel waarbij een groep mensen in een kamer wordt opgesloten. De deelnemers moeten door middel van het zoeken naar sleutels, codes en aanwijzingen, en door het oplossen van puzzels en raadsels de kamer binnen een bepaalde tijd (meestal een uur) proberen te verlaten.” In België alleen al zijn er meer dan 30 locaties (met soms verschillende games).

Wij kozen voor escape game ‘The Russian Lab’ van Puzzle Gent. In dit spel is het de bedoeling om de vergiftiging van Gent samen met je collega-wetenschappers tegen te gaan. Dit doe je niet door een circulatieplan in te voeren, maar door een geheim lab te infiltreren en een tegengif te maken, echt iets voor de Helden dus.

the lab escape game gent concept

Ons team bestond naast de Held en de Heldin ook nog uit onze trouwe sidekick Tars. De Heldin was de meest ervaren van het trio met 2 geslaagde escapes, de rest van het team bestond uit ontsnappingsgroentjes. Nadat de overbodige spullen in een locker werden gestoken, kregen we al onmiddellijk een raadsel voorgeschoteld dat “ons zou helpen bij de eerste proef”, ondertussen werd een kort en leuk introfilmpje getoond. Onmiddellijk hierna werden we naar het lab gebracht en begon ons uur van puzzelen, proefjes doen en vooral veel gevloek.

Goed begonnen is half gewonnen....half.

Want hoewel we als een trein vertrokken (een fictieve trein, zo eentje waarbij er niet gestaakt wordt en die effectief rijdt) en ons in recordtijd een weg baanden naar het lab, stokte de motor. Ik moet bekennen, het was vooral de Held die wat steken liet vallen. Hij was de NMBS van dienst en zorgde helaas voor grote vertragingen. De broodnodige en cryptische tips van de sympathieke mensen van Puzzle mochten niet baten. Ook na nog wat extra tijd en ondanks een eindspurt van vooral de Heldin en Tars ging het licht onverbiddelijk aan (of uit, het is maar hoe je het bekijkt). De Helden hebben nog veel oefenwerk vooraleer ze Avengers-gewijs de wereld kunnen redden. Gent werd vergiftigd.

The Lab

De moeite?

Ondanks het falen hebben we ons voor €25 p.p. wel meer dan een uur lang super geamuseerd. Deze escape game daagt enorm uit (volgens de makers slagingspercentage van 20% binnen het uur en 70% met wat extra tijd) en een absolute aanrader. We hebben onmiddellijk plannen gemaakt om ons in juni te wagen aan een andere. De mensen van Puzzle vertelden ons bovendien dat ze vanaf augustus een tweede game gaan openen. Ideaal als teambuildingsactiveit, een vrijgezellen, relatietest of gewoon om met vrienden iets samen te doen.

Follow De held:

De held wordt binnenkort 28 en werkt voor de staat. Hij heeft over veel dingen een mening, maar vaak is die nogal genuanceerd. In zijn vrije tijd speelt hij squash en waagt hij zich wel eens aan een quiz. Hij kijkt vaak naar series en verslindt fantasyboeken.

One Response

1. Bericht aan deze 3 helden: ondanks jullie Gent niet gered hebben, zijn we toch trots en vereerd dat jullie de uitdaging aangingen en julliezelf in de strijd worpen om de mensheid te redden. Niemand neemt het jullie kwalijk. Inmiddels zijn jullie een ercaring rijker en dus klaar voor de volgende uitdaging: onze 2de Escaperoom die opent in augustus. We’ll keep in touch! Tot dan helden!